KOBİ’ler Neden Ar-Ge Yapmalı?

Neden Ar-Ge Yapmalı

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre KOBİ sınıfına giren işletmeler toplam işletmelerin %99,8’ini oluşturmaktadır. KOBİ’lerin hem sayıca üstün olması hem de esnek yapıları sayesinde yeni gelişmelere ve müşteri talepleri değişimlerine uyumu daha kolaydır. Bu nedenle ar-ge faaliyetleri hem KOBİ’ler için hem de ülkemiz ekonomisi için önem arz etmektedir. Bu yazımızda KOBİ’ler neden ar-ge yapmalı sorusuna cevap aranmıştır.

Ar-ge ve İnovasyon nedir?

Ar-ge kelimesi araştırma ve geliştirme kelimelerinde türetilmiş olup, 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu’na göre “kültür, insan ve toplumun bilgisinden oluşan bilgi dağarcığının artırılması ve bunun yazılım dahil yeni süreç, sistem ve uygulamalar tasarlamak üzere kullanılması için sistematik bir temelde yürütülen yaratıcı çalışmaları” ifade etmektedir.

İnovasyon (Türkçe’de yenileşim olarak kullanılmaktadır) kelimesi ise Türk Dil Kurumu tarafından “Değişen koşullara uyabilmek için toplumsal, kültürel ve yönetimsel ortamlarda yeni yöntemlerin kullanılmaya başlanması” olarak tanımlanmaktadır.

Dolayısıyla gelişen teknolojiler ve değişen müşteri taleplerine uyum ancak inovatif yaklaşımlar ve ar-ge süreçlerinin takibini gerektirmektedir. Büyük işletmelerin organizasyonel hantallığı ve büyük kapasiteleri inovasyon ve ar-ge süreçlerini olumsuz etkilemektedir.

KOBİ’ler ise daha esnek yapılara sahip olup, aynı zamanda birçok KOBİ yeniliklere hızlı uyum yeteneğine sahiptir. Bu durum KOBİ’ler için inovasyonla büyüme fırsatları ve ar-ge çalışmaları sonucunda geliştirilen yeni ürünler ile de sürdürülebilirlik sağlamaktadır.

KOBİ’ler neden ar-ge yapmalı

KOBİ’lerin büyük işletmelerle rekabet etmesi ve bu işletmelere göre daha düşük kapasitelerde üretim yapmaları rekabet dezavantajı yaratmaktadır. Dolayısıyla bu işletmeler ar-ge faaliyetleri ile hem üretim maliyetlerini düşürücü aksiyonlar almalı hem de ürünlerinde farklılık sağlayarak rekabet gücünü arttırmalıdır.

Üründe yaratılan farklılıklar aynı zamanda ürünün katma değerini, karlılık oranını ve rekabet gücünü arttırır. Böylece şirket ömrünü uzatıcı etki göstermektedir. Makro ölçekte baktığımızda bu durum ülkemiz için de benzer etki gösterir. Dolayısıyla ar-ge süreçleri ve inovasyona verilen önem ülke ekonomisi için de kritik öneme sahiptir.

KOBİ’lerin için ar-ge faaliyetlerinin diğer bir önemi ise vergi muafiyetlerinden ve devlet desteklerinden yararlanmaktır. Nitekim ar-ge süreçlerine yapılan harcamaları vergi indiriminde kullanılabilmektedir. Aynı zamanda ar-ge projesi kapsamında alınan cihazlar KDV’den muaf şekilde alınabilmekte, gelir vergisinden muaf olabilmekte ve hatta personel sigorta/maaşının bir kısmı devlet tarafından karşılanabilmektedir.

Engeller

Nitelikli iş gücü eksikliği

Ar-ge süreçleri hem yetişmiş insan kaynağı hem de önemli mali kaynak gerektirmektedir. Ar-ge süreçleri alanında belirli eğitimi almış nitelikli iş gücüne ihtiyaç duymaktadır.  Ayrıca ar-ge çalışmalarının kurgulanması, faaliyetlerin gerçekleştirilmesi ve raporlanması süreçleri sistematik çalışmalar gerektirmektedir. Dolayısıyla ar-ge sistematiğine hakim personel gerektirmektedir.

Mali kaynak yetersizliği

Diğer önemli bir engel ise mali kaynak sıkıntısıdır. Ar-ge süreçleri eğer uygun yöntemler ile gerçekleştirilmiyorsa (örneğin deneme yanılma yöntemi gibi) çok sayıda deneme ve sonuca ulaşmayan masraflar yapılmasına neden olur. Burada örnek olarak Edison’un ampülün icadına kadar 1000’den fazla deneme yaptığını not etmek isteriz. Dolayısıyla kısıtlı kaynakların hızla tükenmesine neden olabilir.

Bu nedenle her iki engeli de aşmak için uzman desteğinden yararlanılması (danışmanlık alınması) ve devlet desteklerinden yararlanılması bu maliyetleri azaltıcı etki gösterecektir. Bu kapsamda destek alabileceğiniz ana programları https://www.nfds.com.tr/proje-cagrilari/ sayfasında inceleyebilir ya da bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Pazarlama güçlükleri

KOBİ’ler tarafından geliştirilen rekabet gücü yüksek ürünlerin müşteriye ulaştırılmasında da bazı güçlükler yaşanabilmektedir. Bu durum fuar katılımları, reklam faaliyetleri ve geniş pazarlama ağı kurulumu gibi farklı şekillerde aşılabilmektedir. Nitekim KOSGEB, Ticaret Bakanlığı gibi farklı kurumların bu konuda destekleri bulunmaktadır.

Yol haritası

KOBİ’lerin ar-ge sürecindeki yol haritasını aşağıdaki gibi özetleyebiliriz;

  • Faaliyet gösterilen alan ile ilgili yeni gelişmelerin ve trend ürünlerin takip edilmesi
  • Müşteri veya kullanıcı ihtiyaçlarının analiz edilmesi
  • Yeni gelişmeler ve trend ürünleri için yol haritasının belirlenmesi
  • İşletmede yeterli veya nitelikli iş gücü kaynağı bulunmuyorsa alanında uzman akademisyenler ya da şirketlerden danışmanlık alınması
  • Hibe ve desteklerden yararlanmak üzere proje hazırlanması
  • Geliştirilen teknoloji ya da ürünün adaptasyonu
  • Teknoloji ve ürünün daha da geliştirilmesi için faaliyetlere devam edilmesi

Sonuç

NFDS Arge olarak hem müşterilerimizin hem de ülkemizin geleceği için ar-ge süreçlerinin çok önemli olduğunun farkındayız. Bu nedenle müşterilerimize aşağıdaki konularda danışmanlık desteği sunuyoruz.

Siz de ar-ge yeteneğinizi arttırmak ve rekabet üstünlüğü kazanmak istiyorsanız hemen bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

İletişim

Bizi arayın veya aşağıdaki formu doldurun, sizinle iletişime geçelim.