Alternatif Protein Pazarının 7 Trendi

Altenatif proteinler

Küresel bir gıda tedarikçisi olan ADM 7 Şubatta yayınladığı bir raporda alternatif protein pazarına ilişkin 7 trendi ele alıyor.

Bilindiği üzere alternatif proteinler, vegan beslenmeye uygun gıdaların üretiminde kullanılan ana bileşendir. Dolayısıyla bu ürünleri üretmek için dünya devleri sürekli olarak alternatif proteinler üzerine çalışmalar yapmakta ya da bu çalışmaları desteklemektedir.

Vegan Gıdalar: Günümüzün Yükselen Gıda Trendi başlıklı yazımız da ilginizi çekebilir.

Rapora göre alternatif protein Pazar büyüklüğü 2030 yılında 125 milyar dolar büyüklüğe ulaşacak, bu nedenle alternatif protein üretimi ülkemiz için oldukça önem arz ediyor.

Son 12 ayda tüketicilere sunulan bitki bazlı et, peynir ve süt ürünlerinin sayısı iki katından fazla arttı. Air Protein, Future Meat Technologies, Nature’s Fynd gibi geleceğe yönelik markalar tarafından ADM gibi daha büyük endüstri oyuncularıyla ortaklaşa yürütülen inovasyon odaklı, büyüyen küresel nüfusu sürdürülebilir bir şekilde besleme şeklimizi dönüştürüyor. Gelişen tüketici zevki ve doku beklentilerini karşılayabilecek, ileriye dönük çözümlere yönelik artan talebi karşılamayı amaçlayan ürünler, önümüzdeki on yılda piyasaya çıkmaya devam edecek.

ADM yöneticisi Leticia Goncalves

1. Hücre temelliden mantar ve havaya kadar yeni protein kaynakları

Havada bulunan elementlerden üretilmiş bir hamburger ya da bir milli parkta bulunan mantarlardan yapılmış bir dilim peynir yediğinizi hayal edin. Markalar, endüstrinin bezelye ve soyaya odaklanmış olmasına rağmen çok çeşitli yenilikçi protein kaynakları araştırıyor.

Future Meat Technologies gibi endüstri liderleri, et ürünlerini ölçekli olarak üretmek için daha verimli süreçler geliştirdiğinden, kültüre alınmış hayvan hücrelerinden yapılan hücre bazlı çözümler giderek daha yaygın hale gelme yolundadır. Hücre tabanlı seçeneklerin ötesinde, pazardaki bir dizi yeni ve mevcut oyuncu, hava parçacıklarından, volkanik küllerden, deniz yosunlarından, böceklerden ve daha fazlasından üretilebilecek yeni proteinleri araştırıyor.

Biomilq girişimi bebekler için hücre temelli anne sütü geliştirmeye çalışmaktadır

2. Hizmet olarak fermantasyon

Alternatif protein ürünleri geliştirmek için yeni bir yöntem olarak mikrobiyal fermantasyona artan bir ilgi bulunuyor. ADM gibi geniş fermantasyon yeteneklerine sahip küresel oyuncular, gıda sınıfı fermantasyon için gerekli olan diğer bileşenlerin yanı sıra alt işleme, laboratuvar hizmetleri ve danışmanlık ile diğer şirketlere hizmet etmenin yeni yollarını araştırıyor.

3. Yeni nesil, bitki bazlı, tam kaslı çözümler

Piyasada bulunan birçok bitki bazlı et alternatifi kıyma yada kıymadan üretilen ürünler formunda bulunuyor. Ancak tüketiciler bütün ete benzer ürünlere de talep gösteriyor. Nitekim tavuk göğsü alternatifleri gibi tam kaslı, bitki bazlı çözümler, tüm dünyadaki pazarlarda tüketicilere giderek daha fazla erişilebilir hale geliyor. Markalar, T-bone bifteklerden kabuklu deniz ürünlerine kadar, hayvan bazlı tüm kas kesimlerinin tekstüre edilmesininin yeni yollarını aradıkça bu çözümler gelişmeye devam edecek.

4. Tohumdan çatala yenilik ve şeffaflık

İklim değişikliğiyle ilgili endişeler artmaya devam ederken, tüketiciler mevcut gıda sistemlerinde giderek daha fazla sürdürülebilirlik talep ediyor. Bu, pek çok kişinin, arzu ettikleri bitki bazlı çözümleri çevresel ve etik açıdan sağlam bir şekilde sağlayabilecek markalar ve ürünler aramasına neden oluyor. Örnek olarak, tohumdan çatala girişimler, tohum ıslahını geliştirmek için en son teknolojiden yararlanmakta ve tüketiciye hazır protein kaynakları yaratmanın maliyetini, süresini ve çevresel etkisini azaltmaktadır.

Bu noktada Blok zincirin tedarik sürecinde önemli kullanım alanı olacağını değerlendirmekteyiz. Ayrıca bu konu ile ilgili şu yazıda ilginizi çekebilir: Metaverse Gıda Endüstrisine Nasıl Yardımcı Olabilir?

5. Kültür et ürünlerinin fiyat paritesine doğru ilerleme

Future Meat Technologies gibi şirketler, daha geleneksel alternatiflerle hücre bazlı çözümlerin daha fazla fiyat paritesine doğru hareket etmeye güç sağlamaya yardımcı oluyor. Aralık ayında şirket, altı ay önce pound başına yaklaşık 18 $ olan kültür tavuk göğsü üretiminin, kilo başına sadece 7,70 $’ a düştüğünü duyurdu. Bu tür ürünler yakın gelecekte tüketiciler için daha erişilebilir olacak gibi görünüyor.

6. Çocuklara uygun ürün formatları

Bitki bazlı tavuk kanadı sadece bir başlangıç. Çocuklara uygun tatlar, renkler ve biçimler (eğlenceli, tanıdık ve yemesi kolay) içeren yeni ürünler, yoğurttan pizzaya ve makarnaya kadar farklı yaşam evreleri ve yaşlardaki çocuklara hitap etmek isteyen markaların odak noktası haline geliyor.

7. Geleneksel, otantik mutfakların bitki bazlı versiyonları

Geleneksel yemeklere yönelik artan küresel talebi karşılamak için markalar, bitki bazlı shawarma’dan şnitzel ve karides köftelerine kadar günümüz tüketicilerinin arzu ettiği bölgesel özgünlüğü ve çekiciliği sağlayabilecek çözümler araştırıyor. Markalar, küreselleşmiş tatlar, dokular ve ürün formatlarından oluşan bir ürün yelpazesine sahip yeni ürünler aracılığıyla bir dizi lezzetli, doyurucu rahat gıda alternatifleri sunmayı hedefliyor.

Geleneksel Türk mutfağı veganlığa yakınlığı ve ürün çeşitliliği ilebu konuda gıda üreticilerine önemli fırsatlar sunuyor.

Sonuç

Bu yükselen trendlerin her biri, önümüzdeki yıllarda bitki bazlı pazar üzerinde bir etkiye sahip olacak. Dünya çapında önemli şirketler ve birçok startup bu pastadan pay almak için var gücü ile çalışmaktadır. Ülkemizde faaliyet gösteren üreticilerin hem hammadde geliştirme hem de ürün geliştirme konusunda çaba harcamalarının önemli olduğunu düşünmekteyiz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

İletişim

Bizi arayın veya aşağıdaki formu doldurun, sizinle iletişime geçelim.